Historia konstrukcji autobusu
Poprzednikami autobusów w drogowym transporcie pasażerskim były dyliżanse i omnibusy ciągnięte przez konie. W niektórych krajach (Wielka Brytania i Francja) już w XIX wieku rozpowszechniły się także omnibusy o napędzie parowym, jednak konieczność wożenia dużych masowo i objętościowo zapasów wody oraz paliwa nie sprzyjały rozwojowi konstrukcji tych pojazdów. W Anglii w 1865 rozwój parowych omnibusów zablokowała tzw. ustawa o czerwonej fladze (Red Flag Act), praktycznie zakazująca ich używania.
Wynalezienie silnika spalinowego pod koniec XIX wieku umożliwiło powstanie omnibusów spalinowych ? czyli autobusów (auto ? sam, bus ? końcówka łacińskiego przypadku ze słowa omnibus = dla wszystkich, dosłownie ? wszystkim). Pierwsze konstrukcje (pierwotna nazwa Automobil-Omnibus, następnie Auto-Omnibus) powstały w firmie Benz na początku jej istnienia i w 1895 roku podjęły komunikację w Niemczech. Pierwsze autobusy powstawały przez zabudowę kabiny pasażerskiej na podwoziu samochodu ciężarowego i były napędzane silnikami o zapłonie iskrowym. Trzecia ? po fabrykach Daimlera i Benza ? niemiecka fabryka pojazdów silnikowych, Stoewer w Szczecinie była pierwszą fabryką autobusów4 sensu stricto. Produkcję rozpoczęto tam w latach 1899?1900. Wykonywano wtedy m.in. podwozia na eksport, karosowane w miejscu dostarczenia.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Historia_konstrukcji
Publiczny transport zbiorowy
Publiczny transport zbiorowy
Publiczny transport zbiorowy ? powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii lub sieci transportowej1.
Współcześnie do podstawowych środków transportu zbiorowego należą:
w transporcie lądowym szynowym:
kolej
metro
tramwaj
w transporcie lądowym kołowym:
autobus
trolejbus
w transporcie na wodach śródlądowych i morskich:
statek pasażerski
w transporcie powietrznym:
samolot pasażerski
Przeciwieństwo transportu zbiorowego stanowi transport indywidualny.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Publiczny_transport_zbiorowy
Zagraniczny transport busem ? jak najlepiej zorganizować podróż?
Busy to jedne z najchętniej wykorzystywanych środków transportu służących do organizacji zagranicznych przewozów pracowników. Wiele przedsiębiorstw pośredniczących pomiędzy zagranicznym pracodawcą a potencjalnym polskim pracownikiem oferuje właśnie taki transport. Z drugiej strony, często także grupa pracowników posiadających stałą posadę za granicą sama podejmuje organizację transportu, co jest także możliwe właśnie dzięki busom, które są o wiele tańsze niż na przykład kolej. Zorganizowanie we własnym gronie takiego przejazdu jest bardzo proste, ponieważ wiele firm transportowych oferuje swoim klientom transport w naprawdę dowolnym kierunku.